Vad händer efter döden? Är vi ensamma i rymden? Går det att tänka helt fritt? Varifrån kommer moralen? Går det att vara troende och samtidigt acceptera vetenskapen? Var går gränsen för yttrandefriheten?
Det är himla kul att höra så djupsinniga frågor lockas fram när vi gör skolbesök. Många elever har eftertänksamma och mogna funderingar och i alla klasser jag besökt har diskussionerna blivit respektfulla även när jag ibland plockar fram mer kontroversiella frågor.
Syftet med våra skolbesök är att berätta om humanism som livsåskådning. Vanligen får vi en lektion eller en dubbellektion inom religionskunskapen men det händer också att vi blir inbjudna att leda workshops i etik. En annan variant är att vi kör tillsammans med Vetenskap och Folkbildning på tema vetenskap, kritiskt tänkande, fake news och liknande, ibland en heldag med 5-6 klasser i rad.
Skolbesök kan göras på många olika sätt. Somliga bara pratar med klassen, andra lutar sig mot bildspel och manus. Själv har jag med tiden hittat en kombination av bilder, kortfilmer och frågor som lockar eleverna att debattera, samt en kahoot på slutet.
Vanligt är att vi erbjuds 40 minuter men jag brukar be om mer så att det blir tid till diskussion och reflektion, inte bara presentation. Jag försöker täcka in:
Ett gott tecken är när eleverna fortsätter att diskutera med varandra på rasten efteråt. Det är också roligt när elever kommer fram efteråt och säger att det var fett skönt att höra något vetenskapsbaserat och hoppfullt som funkar i vår tid (förmodligen som kontrast till någon religiös företrädare de haft på besök).
I en del klasser är det tydligt att läraren jobbat med att uppmuntra till existentiella funderingar. Men den största skillnaden jag märker är när jag ställer en av våra “Är du humanist”-frågor mot slutet, nämligen denna: “Ska det vara tillåtet att skoja om religion, liksom det är tillåtet att skoja om politik?”
På den frågan svarar nästan alla ja i innerstadsskolor med många svenska elever, medan många svarar nej eller tveksam i klasser med många muslimer. Positivt är att det öppnar ett tillfälle för diskussion och eftertanke. “Jag har skojat om religion många gånger, tycker ni som svarade nej att jag ska sitta i fängelse för det?” frågar jag. Några tänker efter och resonerar att det faktiskt är orimligt, medan andra sitter tysta och kompromisslösa, vad det verkar. Kan vi plantera ett frö som öppnar för reflektion så har vi gjort nytta!
Här några erfarenheter från de drygt 90 klasser jag besökt i sydsverige.
Mer praktiskt för att komma igång: