LADDAR

Skriv för att söka

Tags: ,

Humanistiskt migrantstöd

Dela artikeln

Arshia Seifi var bara 14 år när han flydde till Sverige från västra Iran. Han hade då deltagit i demonstrationer och motsatt sig både släktens och grannarnas åsikter – full av ungdomlig revoltlusta och tro på sin förmåga att förändra. Hans engagemang är belagt med foton och intyganden och en advokat stödjer honom i asylprocessen.

Hur kan en liten 14-åring tro att det skulle gå att både vara emot den iranska regimen och samtidigt hävda sig som ateist? Alla som haft eller varit egna självständiga tonåringar gäspar här en smula och suckar vid minnena…

När han nu är 16 år har livets värde blivit mer synligt, oron börjar göra sig påmind att asylprocessen är så långsam, att så många iranier i motståndsrörelser satts i fängelse, torterats och dött.

Arshia har på två år acklimatiserat sig väl i Sverige, språkligt och kulturellt och är medlem i Humanisterna. Han läste in högstadiets hela svenskkurs på bara ett år. Som gymnasielev kunde han gå med i The Humanist Forum, för att få fler vänner och fler aktiviteter. Det blir också spännande att få umgås med universitetsstudenter där!

Han vet att han kan ringa Humanistisk Medmänniska när oron blir stark. Vi gör också en plan tillsammans för aktiviteter, det är skönt att ha flera mentorer. Hans familjehem stöttar honom också i allt.

Han jobbar på restaurang för att få råd med advokaten. Ibland hinner han hänga med på humanistiska aktiviteter (årsmöten, seminarier, pubar osv), fast region Stockholm är geografiskt utbrett och det tar tid att resa från Upplands-Bro till centrum där de flesta aktiviteter äger rum. Hans politiska energi för kurdernas sak har han nu kompletterat med att gå med i Grön Ungdom (miljöpartiet). Han är en av de ungdomar som ser klimatfrågan som en stor ödesfråga för sin generation.

Som Humanist kan vi stötta ateistiska migranter också genom att förbereda dem på vad migrationsverket kan tänkas fråga om; stressen under utfrågningen är väldigt stor för svaren påskyndas hela tiden och letande efter rätt ord hjälper inte till.

Eiyan Mirzai är en 24-årig kille från Afghanistan och medlem i Humanisterna som haft svåra upplevelser och som också behövde stöd att visa migrationsverket. Asylprocessen pågår ännu! Han var 9 år när han var tvungen att klara sig själv och börja arbeta efter en första flykt till Iran och efter ett par svåra år flydde han via Turkiet till Sverige 2015 som 15-åring.

Eiyan behövde bara 3 månaders analfabetundervisning för att kunna studera på gymnasiet. Han är en god yrkesman – byggnadsarbetare på Novinbygg, försörjer sig och betalar därmed också juristkostnaderna.

Han märkte att de människor som hjälpte honom beskrev sig som ateister, medan de som beskrivit sig som troende muslimer försökte utnyttja honom. Genom att han lärt känna människor med annan religion och ateister så blev religion en icke-fråga för honom. ”Religion är något människor tänkt ut”.

När dessa asylsökande deltar i aktiviteter är det bra om de får ta foton som vidimerar det eller får kopia på deltagarlistan, migrationsverket ifrågasätter naturligtvis deras livsåskådningsengagemang som en del av utredningen, till exempel från ett årsmöte:

Migrationsverkets utredningssteg i sammanfattning: ”Inledningsvis poängteras behovet av att ha tillgång till korrekt och aktuell landinformation innan utredning. Som en andra punkt ges rekommendationer för bedömningen av om grunderna för ansökan uppfyller kraven om förföljelse. Som tredje punkt ges rekommendationer för trovärdighetsbedömningen, vari rekommendationerna är att trovärdighetsbedömningen individualiseras efter de enskilda förutsättningar som råder i ärendet. Även om en person inte gjort sannolikt att han/hon tillhör en viss religion eller att vederbörande konverterat till en ny religion bör nästa steg i bedömningen vara om personen ändå skulle tillskrivas en religiös uppfattning vid ett återvändande. Därefter ges rekommendationer för prövningen av den framåtsyftande risken varvid särskilt poängteras att den sökande inte ska behöva dölja eller avstå från sin religiösa tillhörighet om han/hon inte väljer att göra det av personliga skäl. Slutligen ges rekommendationer om prövning av myndighetsskydd och internflykt.”

(citatet och nedan frågelista är från ett förslag från Humanisterna 2018 till migrationsverket.)

Exempelfrågor till asylsökande som åberopar ateism som asylskäl; följande frågor är tänkta att användas som utgångspunkt för migrationsverkets samtal med asylsökande som åberopar att han eller hon lämnat sin tidigare religion. Alla frågor behöver förstås inte ställas och frågorna kan med fördel kombineras med lämpliga följdfrågor.

Innan du blev ateist

  • Hur religiös var du i hemlandet?
  • Hur har din familj tänkt kring religion?
  • Har du bett, fastat eller praktiserat religion på annat sätt?
  • Hur har du själv tänkt och känt kring religion?
  • Hur pass mycket kunskap har du haft kring din tidigare religion?
  • Var du missnöjd med sin tidigare religion redan i hemlandet?
  • Har du någon gång tänkt på ateism specifikt eller liknande tankar i
  • hemlandet?
  • När var första gången du fick vetskap om ateism?
  • Vad tänkte du om ateism och ateister?
  • Har hen sett eller hört om ateism i sitt hemland eller på resan?
  • Vad tänkte du då?
  • När kom du i kontakt med ateism eller ateister på riktigt första gången?
  • Vad tänkte och kände du när du då?
  • Tankar kring att lämna religionen
  • När började du känna tvivel om din religion?
  • När slutade du praktisera religion?
  • Kan du identifiera någon särskild punkt då du definitivt kände att du lämnat
  • tron bakom dig?
  • Hur utvecklade sig intresset för ateismen?
  • Hur fick du veta mer om ateism?
  • Har du studerat ateistisk litteratur eller annat material?
  • Hur har tankarna gått gällande att överge din tidigare religion?
  • Har du haft samvetskval?
  • Vad har du gjort för avvägningar kring risker med att lämna religionen?
  • Är du missnöjd med din tidigare religion specifikt eller religion i
  • allmänhet?
  • Finns det något inom din tidigare religion eller gällande företrädare för
  • religionen som du anser vara felaktigt?
  • Vad ville du uppnå med att lämna din tidigare religion?
  • Har du kunskap om andra religioner?
  • Varför har du valt att avsäga dig all religion snarare än att konvertera till en
  • annan?
  • Har du varit öppen med ditt avståndstagande från din tidigare religion?
  • Hur har personer i din omgivning reagerat?
  • Har du varit aktiv i någon organisation eller förening som arbetar med
  • relaterade frågor?
  • Hur länge har du varit med på de aktiviteterna?
  • Varför har du varit med på de aktiviteterna?
  • Hur har det påverkat din identitet att lämna din tidigare religion?
  • Hur har det påverkat dig i vardagen att numera vara icke-religiös?

Tankar kring ateism som världssyn

  • Finns det någon gud?
  • Finns det någon religion som kanske är sann?
  • Finns det övernaturliga fenomen som inte vetenskapen kan förklara?
  • Vad händer efter att man dör?
  • Hur skapades världen?
  • Varifrån kommer människan?
  • Varför finns människan?
  • Varför finns det religioner?
  • Vad är syftet med religion?
  • Varifrån kommer de normer man enligt dig ska följa för att vara en god
  • människa?
  • Går det att leva ett moraliskt riktigt liv utan att ha en religion?
  • Varför tror folk på religioner?
  • Finns det någonting positivt med religion?
  • Vad tycker du om att barn föds in i en religion?
  • Vad betyder det för dig att kalla dig ateist?
  • Vad har en ateistisk livssyn som inte din tidigare religion har?
  • Vad tycker du om de som öppet hånar och förlöjligar religioner eller
  • troende?

Tankar kring framtiden

  • Kommer du även fortsättningsvis vilja vara ateist?
  • Vad händer med denna uppfattning om du återvänder till hemlandet?
  • Om du återvänder kommer du då att ”konvertera” tillbaka till din tidigare
  • religion?
  • Varför kommer du inte börja utöva religion igen i hemlandet?
  • Vad händer om du öppet visar att du är ateist i hemlandet?
  • Har du för avsikt att öppet ta avstånd från religion i hemlandet?
  • Varför är det viktigt för dig att inte behöva utöva religion även i hemlandet?
  • Hur skulle andra kunna upptäcka att du inte längre är troende?
  • Känner din familj till att du har tagit avstånd från din tidigare religion?
  • Befinner sig din familj i hemlandet?
  • Känner någon i hemlandet till att du tagit avstånd från din tidigare religion?

Christina Birkehammar
Stockholm


Dela artikeln
Taggar