Vi har väl alla njutit av Life of Brian”? Jag älskade den! Under loppet av några år såg jag dessutom ett antal filmer om katolska prästers övertramp mot barn; Oscarsbelönade ”Spotlight”, ”Tvivel” med Meryl Streep, franska ”I Guds Namn”. Inspirerad tog jag fram en lista på filmer med religionskritik, humanism, sekularism, religiös fanatism. Till slut har jag nu ett litet filmbibliotek på DVD och styrelsen biföll idén att visa dessa för medlemmarna.
Nästa fråga var hur vi skulle få råd att hyra en jukeboxbio? Den billigaste och villigaste var Bio Kaskad i Blackeberg, en förort 25 minuter från t-centralen med tunnelbana. Egentligen ville vi kunna visa alla filmer via en egenstreamingtjänst… men “jukebox”-erbjudandet på 1000 kr per visning var bäst och som extratjänst ordnar Kaskad textning om de kan och sitt håller plats i sitt kafé för oss att diskutera filmen i efteråt. Pengarna har räckt till 4 visningar per år. Varje besökare får betala 100 kr till Kaskad.
Jag presenterar alltid kort filmen före visningen, med något om kritikernas mottagande och om dess premiär gett upphov till stämningar eller demonstrationer. Vi annonserar i ett evenemang på facebook och i medlemsmail till medlemmarna. Vänner och bekanta är tillåtna att ta med. Antalet besökande har varierat mellan färre än tio och några fler än tjugo.
Nå, är det en filmfestival eller inte?
Vi är ju inte officiella i den meningen att vi annonserar riktigt brett, delar ut broschyrer och visar premiärer. Huvudmålen för en filmfestival brukar vara att spela en avgörande roll för att främja filmskapandets konst, främja kulturellt utbyte, stödja oberoende filmskapare, fira mångfald och engagera publiken i meningsfulla filmupplevelser. En filmfestival skiljer sig från en jukeboxbio med tema genom flera viktiga faktorer:
Sammanfattningsvis kan man säga att en filmfestival är en mer omfattande och kuraterad filmupplevelse som syftar till att främja filmkonst och kulturellt utbyte, medan en jukeboxbio med tema är mer fokuserad på att visa filmer inom ett specifikt tema eller genre för underhållning eller utforskning. Så vår reguljära filmvisning är en Jukeboxvisning med Tema Sekulär Humanism/religionskritik.
Filmerna 2023
Första året 2023 visade jag fyra filmer på temat religiös fundamentalism. Alla fyra hade på sin tid fått kritik, blivit stämda i rätt, fått motdemonstrationer och rört upp känslor i alla läger.
INHERIT THE WIND
En verklighetsbaserad film om evolution -”Vad Vinden Sår”, en dramatisering av en rättegång som hölls 1925 i en liten stad USA:s bibelbälte och som tog förskräckliga 2 veckor i 35–40 graders hetta utan air conditioning och rönte stor nationell uppståndelse. Rättegången kallades ”the Monkey trial” och ledde till att ”the Butler law” skrevs, för den lagliga rätten att lära ut evolutionen i offentliga skolor i USA. Först 62 år senare dvs 1987 fastställde Högsta domstolen att evolution SKALL undervisas i offentliga publika skolor iallafall. Spencer Tracy har den humanistiska och kraftfulla huvudrollen. Frederick March är fundamentalistiska åklagaren – som också var en presidentkandidat på den tiden och inte vek undan så lätt. Gene Kelly spelade den skarpa satiriska reportern.
AGORA
Om Hypatia, en grekinna som forskade och undervisade i filosofi, astronomi i Alexandria. Hon levde i en tid när den kristendomen växte sig stark pga. den romerske kejsarens Konstantins politik. Han hävde förföljelsen av de kristna år 313 och favoriserade kristendomen i romerska riket som gav den stor tillväxt. Särskilt humanistiskt kristen var han inte, som lät döda både sin första fru och första son, och senare började han igen förfölja de kristna. Men han lät också präster driva att bara kristendom var sanningen. Därför producerades inte på 300-talet någon betydande vetenskap. Samtidigt växte tron på det övernaturliga och vetenskapsmän brändes liksom böcker och deras texter. Hypatia och fadern Theon fanns verkligen och de var lärda filosofer, lärda inom geometri, matematik, astronomi. Inget av Hypatias verk har överlevt förstörelsen av biblioteket i Alexandria. De två arbetade sannolikt i närheten, i ett forskarsamhälle Moseion, möjligen i dotterbiblioteket Serapeum. Scenografin inte animerad, filmad i Madrid och på Malta med 400 statister. Regissören Alejandro Amenabar har gjort en hyllning till den vetenskapliga passionen; han älskade själv astronomi. ”Jag sa hela tiden att filmen handlar om astronomi – Jag ville översätta [människans] fascination för jakten på kunskap – Jag ville visa astronomi och de som studerar den på det mest tilltalande sättet. Det är filmens verkliga hjältar. Vi insåg att just den här tiden i världen hade många kopplingar till vår samtida verklighet. Sedan blev projektet riktigt, riktigt spännande, eftersom vi insåg att vi kunde göra en film om det förflutna samtidigt som vi faktiskt gjorde en film om nuet.“ Filmen kritiserades inte av Vatikanen, men väl av en spansk katolsk organisation, men den vann 7 Goyapriser och fick i huvudsak goda recensioner.
PK (på svenska ”Fyllot”)
En oskyldig och naiv barnlik humanoid landar på landsbygden i Rajasthan i Indien och blir genast bestulen på sin alltför vackra kommunikationsutrustning till sitt rymdskepp. Han blir kallad Fyllo (PK) då han är så konstig. Utomjordingen förälskar sig i en indisk kvinna i Belgien som är ett offer för religiösa normer, han involverar sig med en prostituerad kvinna som hjälper honom till språket. PK söker upp alla gudar han kan för att få tillbaka sin fjärrkontroll – eftersom folk säger honom att ”bara gudarna kan veta var den finns”. Han provar på många religioner som islam, hinduism, buddism, sikhism, katolicism, etc. för att se vilken gud som faktiskt är hjälpsam, men genom sin logiska läggning avslöjar han slutligen de religiösa bedragarna på ett fiffigt sätt i direktsänd TV. Filmens upplägg ger möjlighet att vara en satir över religioner, vidskepelse, villfarelser och mindre humana kulturyttringar. Regissören Rajkumar Hirani ville göra en syrlig och rolig satir om maktbegär och hyckleri inom religionerna i Indien.
THE LEDGE
En snygg ateist förälskar sig i en dito hustru till en bibeltrogen gammaltestamentlig kristen fundamentalist och diskussionerna blir heta när männen möts. Frun, som spelas av Liv Tyler (som tidigare spelat alvprinsessan Arwen i Sagan om Ringen), förälskar sig också och makens hämnd blir att utsätta ateisten för ett gammaltestamentligt moraliskt dilemma. Regissören Chapman, som är en ateist och en avlägsen släkting till Darwin, skrev ateisthjältens karaktär för att bryta tabun i USA mot sådana hjältar. ”Den första proateistiska filmen som släppts i USA”, sa han. Hans mål var att lägga fram ett verk med de grundläggande intellektuella argumenten för ateism, men som också gör ett kraftfullt argument mot grymhet av religiös sort och sättet som människor lider som ett resultat av det.
Filmerna 2024
Andra året 2024 har jag valt fyra filmer som visar bredden i filmhistorien beträffande ateism och religionskritik.
THE UNBELIVERS
Först ut en dokumentärfilm om två ateistiska megastjärnor. Filmen är gjord som en turnéfilm och handlar om vikten av vetenskap och förnuft. Den följer Richard Dawkins och Lawrence Krauss när de 2013 under 8 månader talar på bl.and annat ”Origins Symposium” runt världen och uppmuntrar andra att kasta av sig religiösa förhållningssätt. Dawkins är biolog som studerar de evolutionära processerna som styr livets utveckling: Krauss är teoretisk fysiker och kosmolog; mest känd för tidig forskning på mörk energi. Filmen innehåller många kärnfulla uttalanden av kändisar som stöder Dawkins och Krauss arbete; Ricky Gervais, Woody Allen, Cameron Diaz, Sarah Silverman, Ayaan Hirsi Ali, Stephen Hawking, Werner Herzog, Eddie Izzard, Bill Pullman, Bill Maher, Stephen Colbert, Daniel Dennett, m fl.
INTOLERANCE
En riktig klassiker av J W Griffiths: som demonstrerar människans kontinuerliga intolerans genom tidsåldrarna- spannet i filmen är ungefär 2,500 år. 1. Den forntida “Babylonian” -historien (539 f.Kr.) visar konflikten mellan Prince Belshazzar från Babylon och Cyrus den store av Persien. Babylons fall är ett resultat av intolerans som härrör från en konflikt mellan hängivna av två rivaliserande babyloniska gudar-Belaruk och Ishtar. 2. Den bibliska “Judean” -historien (c. AD 27) berättar om hur – efter bröllopet på Cana och kvinnan som tagits i äktenskapsbrott – ledde intolerans till korsfästelsen av Jesus. Denna sekvens är den kortaste. 3. Renässansen “French” -historien (1572) berättar om intoleransen som ledde till St. Bartholomes Daymassakern av protestantiska hugenotter som gick av det katolska kungliga huset i Valois. 4. Den amerikanska “moderna” berättelsen (ca 1914) visar hur brott, puritanism och konflikter mellan hänsynslösa kapitalister och arbetare hjälper till att förstöra marginaliserade amerikaner.
TIMBUKTU
En läskig film om jihadistiska erövringen av staden Timbuktu, som varit med om många erövringar; Songhai, marockaner, berber (tuareger), fransoser. Det är för övrigt otroligt svårt att hitta skeptiska filmer om islam! Mejla mig gärna om andra filmer: christina.birkehammar@gmail.com.
Christina Birkehammar
sekreterare i Humanisterna Stockholm.