LADDAR

Skriv för att söka

Tags:

Sveriges kristna råd försvarar islamisternas rätt att utöva muslimsk tro

Dela artikeln

Religionsutövning som inte står i konflikt med andra människors rättigheter och de mänskliga rättigheterna måste respekteras. Emellertid är det svårt att känna respekt för Sveriges kristna råd när de efter koranbränningarna i juni 2023 uttalade:

”Som kristna kyrkor försvarar vi varje människas rätt att utöva sin tro oavsett religion. Koranbränningen är en medveten kränkning av muslimsk tro och identitet, men vi ser det också som ett angrepp på alla troende människor. Därför vill vi uttrycka vår medkänsla med muslimskt troende i vårt land.”

Rådet, där ärkebiskop Modéus ingår, gör således inte minsta skillnad mellan muslimskt troende islamister och övriga muslimskt troende. Rådet agerar som om det enbart existerar ett reformistiskt, modernt och pluralistiskt islam som respekterar de mänskliga rättigheterna. Men så är inte fallet. De muslimskt troende islamisterna anser att islam inte bara är en religion utan också en politisk ideologi. De vill införa islamska lagar och principer i samhällets styrning och upprätta ett globalt kalifat.

Den Islamiska konferensorganisationen (IKO) har uppmanat sina 57 medlemsländer att ta till enhetliga och kollektiva åtgärder för att förhindra skändningar av koranen. IKO arbetar för att införa hädelselagar, förbjuda förolämpning av islam samt inskränka tryck- och yttrandefriheten.

Sveriges kristna råd har utan minsta förbehåll uttryckt sin medkänsla med alla muslimskt troende samt ställt sig bakom kritiken mot koranbränningarna. Därmed stödjer man indirekt IKO:s medlemsländer. Åtta av dem hör för övrigt till de tio länder i hela världen där förtrycket av kristna är som allra värst.

Västerlandets värderingar krockar med värderingar och praxis hos olika muslimska grupperingar. Detta hänger samman med den grundsyn på människan och världen som är förhärskande inom islam. Detta tydliggörs i Claphaminstitutets rapport 6:2022 Islamiska värderingar kontra västerländska värderingar. Där påvisas att islams urkunder – från ett västerländskt perspektiv – innehåller mängder av moraliskt förkastliga värderingar. Några talande exempel:

  • ett styre förespråkas där religionens bud ska gälla för alla, oberoende av majoritetens åsikter
  • kritik av koranen och Muhammed förbjuds
  • dödsstraff ska tillämpas på de som lämnar islam
  • icke-muslimer beskrivs som ”uslast av allt skapande”
  • de som praktiserar homosexualitet ska avrättas eller bestraffas
  • en muslimsk kvinna måste ha en huvudbonad som åtminstone täcker hennes hår
  • kvinnors vittnesbörd ska värderas hälften så mycket som mäns
  • kvinnor ska ärva hälften så mycket som män
  • män tillåts att ha upp till fyra fruar medan en kvinna inte får ha mer än en man
  • det är tillåtet för män att fysiskt tukta sina fruar
  • män får gifta sig med flickor som ännu inte nått puberteten
  • muslimska män har rätt till sexuella umgängen med slavinnor och kvinnliga krigsbyten
  • män har större rättigheter att skilja sig än vad kvinnor får göra – män anses överlägsna kvinnor och ska därmed ha större frihet
  • Muhammed uppmuntrade muslimer till våldsbrott i strider och lovade dem att de garanterat kommer att ha de bästa platserna i paradiset
  • Muhammed beordrade mord på människor som kritiserade honom
  • våld får användas mot andra religiösa grupper i syfte att utbreda islam
  • våldtäkt av fria kvinnor är förbjudet inom islam, men gäller inte kvinnliga slavar eller krigsbyten

Västerländska värderingar krockar således å det vådligaste med de islamistiska värderingarna. Tyvärr kommer den stora gruppen ”vanliga muslimer” i kläm på grund av islamisternas och de bokstavstroende muslimernas värderingar. Muslimer som inte delar islamisternas syn blir föraktade och hotas. Framför allt blir kvinnor utsatta och starkt begränsade i sin vardag. Det finns anledning att ta slutorden i Claphaminstitutets rapport på stort allvar:

”Slutsatsen i denna rapport har varit att en bokstavlig tolkning av islam är ett hot mot det svenska och europeiska samhället och människors grundläggande fri- och rättigheter. Konsekvenserna av en sådan slutsats är att samhällen i västvärlden aktivt behöver motverka en sådan ideologi, bland annat genom att öppet uttrycka kritik mot de läror som förmedlas i islamska källor samt betona att en bokstavlig tolkning av dessa läror inte är möjlig i ett öppet samhälle.”

Det hade varit klädsamt om Sveriges kristna råd hade gjort ett och annat förbehåll när man uttalade sin medkänsla och sitt stöd för koranen, muslimsk tro och identitet.

Göran Andersson


Dela artikeln
Taggar