Förbundet Humanisterna har fått vigselrätt. Detta innebär att det nu finns en vigselordning som är uttalat humanistisk, det vill säga förmedlar humanistiska värderingar. I vårt arbete med att utforma en modern, humanistisk vigselordning har vi haft några viktiga grundtankar.
Den första grundtanken är ett nytt, modernt ordval. Vi har valt bort alla delar som på något sätt befäster könstillhörigheten hos de som gifter sig. Vi benämner inte partnern som vare sig hustru eller man, men har behållit ordet makar i plural. Det humanistiska äktenskapet är utan undantag något för de två personerna som valt att gifta sig, oavsett könstillhörighet eller könslig identitet. Vi har även rensat bort den ålderdomliga formuleringen ”tager du denna…” då vi inte anser att äktenskapet är en handling där någon tar någon annan människa.
Vi har också lånat formuleringar från våra norska grannar. Uttrycket nöd och lust har vi valt bort och i stället har vi valt att här följa formuleringen i de norska humanisternas vigselordning i uttrycket ”ett äktenskap baserat på kärlek, jämlikhet och ömsesidig respekt” som bättre fångar de humanistiska idealen.
Vigselordningen har dock även historiska rötter. I kontrast till de moderniserade ordvalen har vi valt att hedra den sekulära humanistiska traditionen genom att gå tillbaka till Per-Anders Fogelströms formuleringar i det ursprungliga förslaget till borgerliga vigselord från 1972 och inkluderat orden ”Äktenskapet är ett uttryck för självständiga människors frivilliga gemenskap.”.
Även i det avslutande tillkännagivandet har vi valt en blandning av historia och modernitet genom Fogelströms klassiska: ”När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit” och de, för vår humanistiska livsåskådning, viktiga nya budskapet: ”Lev väl, behandla varandra väl och bygg en jämlik och kärleksfull gemenskap tillsammans.”.
Kyrklig moral är bortrensat. I den humanistiska vigselorden finns självfallet inte den kyrkliga versionens formuleringar om att ”vara dig trogen” eller ”älska varandra … tills döden skiljer dem åt. Vi anser att dessa löften är bortom vad en myndighetsutövande instans kan begära av ett par: trohet är ett privat beslut mellan två jämlika makar och en humanistisk vigsel kräver inte livslång trohet. Därtill ser vi humanister skilsmässa som en viktig rättighet i ett demokratiskt samhälle där två personer frivilligt väljer både om de vill leva tillsammans eller inte leva tillsammans.
Slutligen uttrycker den humanistiska vigselförrättaren sig genom att deklarera: ”Jag förklarar er nu för gifta”. Frasen i den borgerliga vigseln lyder ”Jag förklarar er nu för äkta makar” och trots att denna formulering har ett språkligt flyt anser vi att det är språkhistoriskt belastat då äkta i detta sammanhang i hög grad för tanken till uttrycket ”oäkta barn”. Vi är medvetna om att ordet äkta syftar på att paret har äktat varandra, d.v.s ingått äktenskap, men den koppling som historiskt gjorts till barn som fötts utanför äktenskapet och därmed ansetts orena och mindre värda i en historiskt religiös kontext gör ordet olämpligt i sammanhanget. Avslutningsvis önskar vi givetvis våra humanistiska par allt gott i livet.
DEN HUMANISTISKA VIGSELORDNINGEN, ORDINARIE VERSION
Vigselord
Äktenskapet är ett uttryck för självständiga människors frivilliga gemenskap.
Självständigheten och gemenskapen är äktenskapets grundpelare.
Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit.
Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra.
Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap.
Frågorna
Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag:
Vill du N.N.1 dela livet tillsammans med N.N.2 i ett äktenskap baserat på kärlek,
jämlikhet och ömsesidig respekt?
(Svar: Jakande.)
Vill du N.N.2 dela livet tillsammans med N.N.1 i ett äktenskap baserat på kärlek,
jämlikhet och ömsesidig respekt?
(Svar: Jakande.)
Ritual
Ritualens form är frivillig. Paret kan här växla ringar, ta varandra i hand,
skåla i champagne, ge varandra varsin blomma, linda en sjal runt varandras
gemensamma händer, droppa var sin blodsdroppe i en skål, blanda olikfärgad
sand tillsammans, läsa upp löften eller utföra annan eller andra ritualer
av humanistisk karaktär.
Tillkännagivandet
Jag förklarar er nu för gifta. När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns
den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra
som ni känt i denna stund och som lett er hit. Lev väl, behandla varandra väl
och bygg en jämlik och kärleksfull gemenskap tillsammans.
Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap.
Avslutning
Brudparet väljer tillsammans med officianten passande avslutning.
FAKTA
En borgerlig vigsel utförs av en vigselförrättare godkänd av Länsstyrelsen.
I huvudsak är det politiska representanter som är borgerliga vigselförrättare.
Den borgerliga vigseln skall i grunden vara avgiftsfri, men en lägre
administrativ avgift tas ibland ut. Ceremonin finns i en kort och en lång version.
En humanistisk vigsel utförs av en humanistisk officiant.
Sedan 24-10-10 har Förbundet Humanisterna vigselrätt och kan utse
vigselförrättare som därefter förordnas av Kammarkollegiet.
Det innebär att par där en av makarna är medlemmar i Humanisterna
har rätt att gifta sig humanistiskt, med en uttalat humanistisk vigselordning.
Den humanistiska vigseln innebär en kostnad då officianten ägnar tid åt
att samtala med de blivande makarna samt förbereda en personlig ceremoni
och ett personligt tal i anslutning till den humanistiska vigselritualen.
De humanistiska officianterna har god scenvana och levererar en unik
bröllopsupplevelse helt utifrån makarnas önskemål.
Vilka ritualer som ingår är upp till de som gifter sig.
Den humanistiska vigseln är utan religiösa ritualer.