”Livet bjuder på många tillfällen då man vill ha någon att prata med. Du väljer själv vad du vill prata om.Du kanske vill diskutera livets stora frågor som mänskliga rättigheter eller meningen med livet. Eller så behöver du någon att prata med om du känner dig ensam eller någon som lyssnar på dig i samband med en personlig kris. Du kan prata med oss. Vi kallar oss Humanistisk medmänniska.”
Så presenteras tjänsten på humanisterna.se. Samtalslinjen är öppen sex kvällar i veckan med 30 utbildade volontärer som tar emot över 1000 samtal per år. Vi såg en klar ökning efter att Humanistisk medmänniska blev listad på 1177.se.
En unik samtalslinje
Vi har nyligen förtydligat strategin och vilka vi vänder oss till. Tidigare fokuserade vi på människor i sorg, sjukdom och ensamhet. Men man behöver ju inte vara i kris för att vilja prata. Vi finns också till för människor som funderar på livets stora frågor, som existensen, moralen och människans villkor i världen. Humanistiska samtal, helt enkelt! Några av dem som ringer blir nyfikna på humanism som livsåskådning. Det här gör Humanistisk medmänniska till en unik tjänst, och därför kallar vi oss inte stödlinje eller hjälplinje, utan hellre samtalslinje.
Strategin är egentligen inte ny. Humanistisk medmänniska startades på initiativ av en medlem, Åke Fridell, som saknade stimulerande samtal då han var inlagd på sjukhus efter en stroke. Sjukhuset kunde bara erbjuda en präst och vårdpersonalen hade inte tid. En sådan situation kan tyvärr förstärka ångesten över ens situation. Vi besökte Åke när detta hände 2017 och blev då inspirerade att bygga upp tjänsten.
Vision
Från början har vi haft den långsiktiga visionen att inte bara erbjuda telefonsamtal utan i framtiden också finnas på sjukhus, fängelser, försvaret och högskolor. Sådan verksamhet har våra kolleger i bland annat Nederländerna, Belgien, Norge och Storbritannien.
Att finnas på plats ute i samhället kräver förstås en större organisation än bara en telefonlinje, men vi är nu mogna att ta de första stegen. Exempelvis kan vår kompetens komma till nytta i regionernas och kommunernas krisberedskap, där civilsamhället annars brukar representeras av en präst.
På önskelistan finns mycket mer, bland annat en chattfunktion för dem som inte trivs med att prata i telefon. En annan spännande möjlighet vore att erbjuda samtal på olika språk.
Utbildning och rutiner
Allt detta kräver förstås både personal, teknikstöd och robusta rutiner, men framför allt att volontärerna får den utbildning och uppföljning de behöver för att kunna hantera alla samtal på ett bra sätt. Att tala med människor i kris är något vi tar på största allvar. Alla volontärer ackrediteras efter en intervju, en introduktion och en två dagar lång grundutbildning. Vi har också mentorer, en rutin för debriefing och avstämningsmöten varannan vecka för erfarenhetsutbyte. Utöver detta deltar vi i nätverk och kurser som erbjuds genom Humanists International och andra aktörer. Utbildningsbehovet varierar från person till person, då flertalet volontärer har en stark yrkesmässig bakgrund som socionomer, psykologer, lärare med mera.
Det är fantastiskt roligt att ha så många duktiga volontärer som ställer upp helt ideellt för sina medmänniskor. Och det är ett bevis på att Humanisterna tack vare sina engagerade medlemmar kan erbjuda samhällsviktiga tjänster.
Magnus Timmerby
administratör för Humanistisk medmänniska