”Gör som Gud vill annars dödar jag dig”

Share
Dela artikeln

”Vi har två auktoriteter som är mycket effektivare. Den ena ger liv, den andra ger död. Det är Gud vår fader, som enkelt säger: ”Jag väntar på, att du skall göra min vilja.” Den andra auktoriteten är Alkohol som säger ”Gör som Gud vill annars dödar jag dig”. Och ibland så gör han det också. Så när allt kommer till kritan lyder vi Guds vilja eller går under.”

Anonyma Alkoholister blir myndigt, sid 111.

Tolvstegsrörelsen (Anonyma Alkoholister)

Anonyma Alkoholister växte fram ur Oxfordgrupprörelsen som var en av världens mest karismatiska väckelserörelser under 1930-talet. Skapad av den amerikanske lutherske prästen Frank Buchman. Målet med Oxfordgrupprörelsen var att alla på jorden skulle hamna under Guds ledning (God Control). Oxfordgrupprörelsens grundläggande princip byggde på fullständig överlåtelse åt Gud.

De 5 C:na beskrev frälsningsprocessen inom rörelsen. (Confidence) Först skulle man vinna en persons förtroende genom att berätta om sina egna synder och ge vittnesbörd om den egna förvandlingen. Nästa (Confession) gick ut på att få en person att bekänna sina egna synder, detta var en av hörnstenarna och man gjorde allt vad man kunde för att pressa fram en bekännelse. (Conviction) hade till syfte att få personen att inse ”The hideousness of ones own guilt” Avskyvärdheten i den egna skulden. Denna avskyvärdhet förberedde personen för nästa steg nämligen: (Conversion) – Omvändelsen.

Omvändelsen bestod av att börja tro på Gud och att börja följa Oxfordgruppens regler, värderingar och normer. Slutligen (Conservation) Vidmakthållande. Tanken att tro utan arbete är död. Genom ”Give of what was so freely given” att söka upp och frälsa andra så skulle man hålla den egna tron vid liv.

Mellan åren 1934 – 1937 så verkar AA innanför Oxfordrörelsen, men gradvis så uppstod allt mer friktion mellan de som arbetade med alkoholister och de övriga medlemmarna. 1937 bröt man samarbetet och AA stod på egna ben. Redan 1938 börjar Bill W (AAs grundare) att skriva den bok som blir det centrala verket i AA ”Stora Boken”. Det är nu som de Tolv Stegen kommer till. Stora Boken och de Tolv Stegen är en direkt formalisering av den process som man genomgick i väckelserörelsen.

Den första kontakten med Anonyma Alkoholister.

Vid ett AA-möte bemöts nykomlingen av en stor vänlighet och intresse från de närvarande, denna planerade spontanitet ger nykomlingen en känsla av betydelse, att vara efterlängtad och omtyckt. En viktig del i presentationen av läran är att denna ”programmering” sker i en miljö och i en takt som är under kontroll av rörelsen. Här kan frågor och tvivel från de nya bemötas samlat och övertygande av ett samspelt, enhälligt kollektiv av trogna och erfarna AA medlemmar. För detta krävs att den nya medlemmen spenderar så mycket tid som möjligt i rörelsen.

Ett standard råd till nykomlingen är att denne behöver gå på minst 90 AA-möten under 90 dagar. Den ständiga gemenskapen får nykomlingens intresse att fokusera kring det kollektiva som något oerhört viktigt. AA-gruppen är ”livsviktig” för den egna överlevnaden. Detta medan självständighet och förnuftigt tänkande aktivt motarbetas. Istället uppmanas man att sluta ifrågasätta, att släppa den intellektuella attityden och lyssna till AA-programmet.

Indoktrinering på alla plan och från alla håll.

I situationer som denna blir talet om grupptryck långt ifrån en tom och sliten kliché. Grupptrycket blir istället en kraftfull förtryckar-mekanism. Att försöka lämna AA-rörelsen är en mycket svår uppgift. De flesta lyckas inte ens för sig själva erkänna riktigheten i sitt tvivel, det krävs en oerhörd personlig styrka att ta tillbaka bestämmandet över sig själv. Hela tiden har man lärt sig att tvivel är ”sjukdomens” sätt att söndra, att dem som kämpar emot programmet kommer att dö p.g.a. återfall eller slutligen bli inlåst på psyket.

Varje tanke av tvivel, varje övervägande av att lämna gemenskapen förklaras med att sjukdomen har lyckats nästla sig in i personens själ och psyke. Motgiftet är att öka sitt AA-engagemang, skaffa en ”sponsor” lärare i AA och besöka fler AA-möten.

Styrkan i detta mentala manipulationsmaskineri ligger i dess program av indoktrinering på alla plan och från alla håll. AA-medlemmarna förtrycker inte bara varandra, de förtrycker också sig själva. En viktig del i programmets motståndskraft är att man förblir relativt omedveten om den manipulation som äger rum, detta eftersom AA-gruppen och programmet skapar de värderingar som framstår som livsviktiga och ofrånkomliga.

Tvång att deltaga i religiösa sammankomster.

Tolvstegsrörelsen har skaffat sig ett stort inflytande i Sverige, från 60-talet och framåt växte tolvstegsbehandlingar och AA-grupper upp som svampar ur jorden. Tolvstegsrörelsen har nästan lyckats att monopolisera den svenska missbrukarvården, detta samtidigt som sekulära och evidensbaserade alternativ lyser med sin frånvaro.

Kriminalvården, socialtjänst, arbetsgivare m.fl. skickar människor till tolvstegsbehandlingar på löpande band. Många gånger tvingas individer systematiskt att underordna sig tolvstegsbehandling p.g.a. kontraktsvård eller andra krav. Detta trots att kravet strider mot de grundläggande fri- och rättigheterna. Ingen medborgare skall med tvång eller krav behöva delta i religiösa sammankomster eller i ett religiöst utövande.

Klienterna blir samtidigt aldrig informerade om att behandlingen sker i ett religiöst sammanhang. Inte heller erbjuds de ett sekulärt behandlingsalternativ. Stat, kommun och landsting bryter därmed (och har gjort under mycket lång tid) mot grundlagen, 2 kap. 2§ Regeringsformen när klienter tvingas eller krävs deltaga i religiösa sammankomster.

Är (AA) Tolvstegsrörelsen religiöst?

På AA:s hemsida ställer AA frågan ”Är AA religiöst?” och de svarar själva: ”En del tror kanske att AA är religiöst men AA har ingen anknytning till någon religion. Alkoholism är själsligt, moraliskt och socialt utarmande och därför behöver vi bygga upp oss i “anden” igen (själslig utveckling). Det är vad AA:s tolvstegsprogram handlar om. AA:s program är andligt i den meningen och bygger på breda andliga principer, men har ingenting med någon religion (troslära) att göra.”

Svaret ovan används frekvent av medlemmar i tolvstegsrörelsen, främst för att lugna nykomlingens reaktioner på de uppenbara religiösa inslagen i programmet. Både AA-medlemmar och många myndigheter har köpt denna förklaringsmodell.

Men stämmer denna förklaring?

Här följer några exempel som kan hjälpa dig att avgöra om tolvstegsrörelsen bör betraktas som religiöst eller inte.

  • Den fjärde utgåvan av ”Anonyma Alkoholister” innehåller totalt 575 sidor. Ordet ”Gud” återkommer 347 gånger i boken.
  • ”När vi försöker få vår egen vilja att sammanfalla med Guds vilja, då börjar vi använda vår egen vilja på rätt sätt. Detta var en helt underbar uppenbarelse för oss alla. Vårt stora misstag hade varit att vi använt vår viljestyrka på fel sätt. Vi hade försökt lösa problemen genom att tvinga igenom vår egen vilja i stället för att försöka få viljan i samklang med Guds avsikter med oss. Ändamålet för AA:s tolv steg är att gradvis möjliggöra en sådan samklang. Det var nu som vi började skönja löfte och mening i orden ’I mig själv är jag ingenting, det är Fadern som gör verket’.” Tolv steg och tolv traditioner, sid 49.
  • ”Målet med Stora Bokens föreslagna väg är inte bara nykterhet och att få ordning på våra liv utan att också att förbereda oss att bli till största möjliga nytta för Gud”.
    AA Sverige, Servicebladet Nr 2 juni.

Den högsta nivån av juridisk granskning.

Du behöver egentligen inte själv avgöra om tolvstegsrörelsen är religiös. Under perioden mellan 1996 och 2007 granskade fem högsta domstolar i USA noggrant tolvstegsrörelsen doktriner och metoder. Dessa rättsfall nådde den högsta nivån av juridisk granskning eftersom de involverade den kritiska frågan om separationen mellan kyrka och stat. Denna separation är en grundläggande aspekt av amerikansk lag, känd som etableringsklausulen, och förklaras i det första tillägget till den amerikanska konstitutionen.

De högsta domstolarnas uppgift var att avgöra om separationen mellan kyrka och stat hade överträtts. De tittade noggrant på Stora Boken och dess 347 referenser till Gud och de granskade de Tolv Stegen med referenser till Gud, samt böner vid AA-möten. Baserat på en fullständig undersökning fastställde de högsta domstolarna att AA:s doktriner och metoder skall betraktas som religiösa. Eftersom flera högsta domstolar enhälligt har beslutat i denna fråga, utgör dessa beslut nu ”etablerad lag” i USA. Högsta domstolen har dömt AA och tolvstegsbehandling som olaglig i många rättsfall:

Exempel/Högsta Domstolen/Rättsfall:

  • New York State of Appeals Griffin v. Coughlin
  • NY State department of correctional: David Griffin, Appellant, v. Thomas A. Coughlin
  • State of Michigan Supreme Court: People of the state of Michigan vs. Joseph Raymond Hanas
  • Supreme Court of Tennessee: Jimmy Arnold v. Tennessee board of paroles
  • S. 2nd Circuit Court of Appeals, Destefano v Emergency Housing
  • United States Court of Appeals, Second Circuit: Agostini v. Felton
  • United States Court of Appeals, Seventh Circuit: James W. Kerr v. Catherine J. Farrey
  • United States Court of Appeals, Henry Rauser v. Martin Horn
  • United States Court of Appeals, Ninth Circuit: Ricky K. Inouye v. Michael Kemna
  • S. Supreme Court, Traynor v. Turnage – US Refuses to pay for alcoholism
  • Kerr v. Farrey
  • Arnold & Evans v. Tennessee Board of Paroles
  • Warner v. Orange County Dept. of Probation

Ta lärdom av högsta domstolen.

Resten av världen går mot ökad sekularism, vetenskap och förnuftstro. I svensk missbruksvård går trenden åt motsatt håll. Svenska myndigheter måste upphöra att remittera människor till religiösa sammanslutningar. För att efterleva den svenska grundlagen (Regeringsformen) måste myndighetsutövandet vara kravlöst i relation till tolvstegsbehandlingar. Myndigheten behöver informera tydligt om att behandlingen sker i ett religiöst sammanhang och samtidigt erbjuda ett sekulärt behandlingsalternativ.

Anders Fredblad
Tidigare medlem i tolvstegsrörelsen.


Dela artikeln